At styre mod et mål er en vid
betragtning. Men uden mål når man ikke frem!
Selv relative enkle mål
kan være med til at holde hele virksomheden oppe på tæerne. |
|
Målstyring, med Optimering som udgangspunkt
Helt overordnet er det vigtigt at
få sat mål på, og måle, de daglige opgaver. Således kan alle
medarbejdere se betydningen af deres opgaver; hvilket uvægerligt
vil medføre optimering.
Langt de fleste medarbejdere ved godt hvor
det går galt og hvordan man kunne gøre det bedre. Med målstyring kan
hver enkelt nu prioritere mod et fælles mål.
Som nedenfor er "Mål"
opsat i Lean hieraki. Men det behøver slet ikke handle om
lean og kan gøres ret enkelt! |
Mål > Mål-opbygning
> Måltavler og møder
Mål:
Fra Ledelsen kan overholdelse af budgettet være en
faktor, de rigtige tal på bundlinjen en anden. Set længere "nede" i
organisationen er der ingen direkte sammenhæng til det daglige
arbejde ved at kikke på bundlinjen. Derfor er de 2 væsentligste
parametre for målstyring, at målet er relevant for
virksomheden/kunden og at den kan påvirkes af den enkelte
medarbejder/afdeling.
Ved at kikke lidt til den kendte
"Resultatløn" er man straks kommet tættere på realistiske parametre.
Afhængig af ens arbejdsområde er parametre som Kvalitet-fejlprocent,
Levering til tiden-rette mængder, omsætning i salgsenheder mv.,
påvirkelige af ens egen indsats; og lige så vigtigt, lette at måle.
Vigtigt er det dog ALDRIG at blande Målstyring med Resultatløn.
Målene skal til gengæld være både ambitiøse og opnåelige.
Organisering: For Målstyring og Måltavler gælder
at afdelingen/afsnit skal sætte sig nogle mål på alle områder.
Mindre problemer følges op på daglig basis; status og resultat på
uge eller måneds basis. Måle opbygges afdelingsvis OG hen over
afdelinger.
Det er vigtigt at mål og
status er tilgængeligt for alle medarbejdere |
|
Vigtigt er det at sætte mål der
sikrer at man undgår sub-optimering. En enkelt afdeling kan sagtens
opfylde sit mål "levering til tiden", men hvis modtageren ikke kan
håndtere disse mængder (for store, for små...) har man bare skabt et
problem længere fremme i kæden.
For at kunne måle og opretholde
fokus bør de nødvendige dat ligge i systemet, eller være nemt
tilgængelige. Det er lige så væsentligt at der er én ansvarlig for
at vedligeholde disse data.
Data skal
relativt nemt kunne opdateres |
> |
Hvem er ansvarlig for
nye data |
Tavlerne skal
holdes opdateret |
> |
Hvem holder tavlerne
opdateret |
Målopbygning:
Parametre, tid, kvalitet, omkostning |
top-bottom mål |
Quality - forslag
kvalitets forbedringer |
Forbedringer - forslag, fremdrift |
|
Hierakist
opbygning af Mål
.... |
.... |
.... |
...Division |
...Samlet kontraktsum |
...Slutlevering til tiden |
..Afdelinger |
..Nye kontrakter,
%-antal |
..Antal enheder til tiden |
.Afdeling |
.Nye kontakter,
%-antal |
.Del ordre, levering til tiden |
|
For målstyring (måltavle) set fra et Lean
perspektiv er der dog væsentlig flere områder der skal holdes styr
på:
Bottom up mål |
Mål for egen indsats, der
kan relateres med en effekt på næste afdeling eller niveau,
gerne 2-3 parametre |
|
Forbedringsforslag |
Antal forslag til
forbedringer, status samt succes rate |
|
Kvalitetforbedringer |
Antal tiltag, status |
|
Opfølgning |
Generelt skal alle
aktiviteter verificeres, Virker forbedringerne og
kvalitetstiltag |
|
|
Vigtigt for alle: hvem
udfører og har ansvaret for at drive |
Måltavler og
Tavle - møder:
For at måltavler skal kunne fungere
og møder kan holdes skal der foreligge en fastlagt "mødeplan".
Derudover skal der en vis forberedelse til specielt i form af data /
opdatering af mål og igangværende projekter, så vi ved om vi er på
sporet. Endeligt bør alle tiltag have en deadline, så vi sikrer at
der er fremdrift.
Afdeling A |
Opdaterer
data på tavle |
Tovholder
på proj. |
Check
tidligere proj. holder |
Nye procedurer |
Grp 1 |
nn1 - mål 1 |
nn2 - proj1 |
nn3 |
xx, deadline dd/mm |
Grp 2 |
nn1 - mål 2 |
nn4 - proj 2 |
|
|
|
|
|
|
|
På det "ugentlige" 15-30 min møde
gennemgåes opnåelse af mål, hvorfor hvorfor ikke, status på
igangværende aktiviteter og opfølgning på igangsatte løsninger.
Møderne bør være relativt korte. præcise med en helt klar agenda som
overholdes hver gang.
|