Optimering som udgangspunkt
Udgangspunktet for optimering er
at skabe Flow og forkorte proces tiden. (Lean værktøjerne indrager en systematiseret tilgang til løbende at
holde virksomheden på toppen og er et rigtig godt værktøj her.)
Den store
hemmelighed er af få skabt et jævnt, hurtigt flow gennem
virksomheden, undgå unødvendigt "arbejde" og
unødvendige omkostninger! |
Hvad kan vi levere til kunden |
Er det egentlig
vores forretning ? |
Hvor hurtigt forventer kunden sine varer! |
Kan vi det...
og hvor gode er vores konkurrenter? |
Hvad er vores leveringstid; og med hvilke
omkostninger |
Er vi for
langsomme; og kan vi gøre det billigere? |
Ledelse,
Målstyring og LEAN værktøjerne.
Hvad |
Lean er en logistik og ledelses filosofi, egentlig bestående en lang række værktøjer der alle tager
udgangspunkt i optimering af forretnings processer. Uanset hvad vi
fremstiller har vi en kunde, både eksternt som internt. Lean betragter alle aktiviteter der ikke er
nødvendige, set fra kunden, som overflødige (spild) og derfor bør
afskaffes /minimeres. Dertil fremstiller vi, ideelt set, ikke mere
end kunden efterspørger og udfører ikke aktiviteter der er
overflødige |
I den helt rendyrkede
version producerer vi kun hvad kunden efterspørger. Det gælder ikke
kun for Produktion i traditionel forstand, med fysiske produkter,
men alle tænkelige aktiviteter. |
|
Hvor |
Overalt
hvor vi arbejder. Om det er en produktion af produkter
eller en service virksomhed er helt uden betydning - der leveres en
"vare". Lean kan bruges selektivt, i én afdeling, et afsnit eller
på en
linje af aktiviteter og er en udmærket måde at komme i gang
på. Der er enkelte typer virksomheder der skal overholde kvalitetnormer/forskrifter og lovgivning, hvor dele opfattes som spild men ikke
kan røres - ex. Medicinalindustrien eller Offentlige virksomheder;
men derudover kan der arbejdes med Lean på øvrige
aktiviteter. |
En lang række af værktøjerne er kendte og
bruges som tidligere, dog med en ny indgangsvinkel (kvalitetcirkler,
Proces Re-Engineering mv.). Alle værktøjer
er let tilgængelige og praktisk anvendelige. Man kan med stor fordel
vælge at bruge en del af værktøjerne hvis man ikke ønsker at indføre
en fuld Lean strategi, fordi de er virkelig gode til at fokusere på
optimering (men kald det ikke "LEAN").
 |
Her et
tænkt eksempel hvor der er fokus på kapitalbinding og
gennemløbstid. Mange andre faktorer vil også blive berørt. |
|
Lean kan indføres
eller benyttes
delvist, en gradueret pakke, hvor man kan bruge af alle værktøjer.
Fuldt implementeret er det formentligt et af de mest effektive
styrings og optimeringsværktøjer der findes. |
Hvordan |
Indførsel af Lean i en organisation
er en krævende og længerevarende opgave og bør planlægges nøje før
start. Til gengæld er "gevinsten" overvældende både direkte
økonomisk, men også ved at organisationen konstant er tilpasset et
hurtigt skiftende marked. Praktisk skal man nøje overveje hvad der
er ens forretning og optimere ud fra det! |
Selvom Lean indføres som en delvis pakke
vil det under alle omstændigheder gribe ind i resten af virksomhedens
arbejdsmetoder; JiT og SCM vil helt naturligt skulle følges op for
at tilpasse de nye logistikprincipper. |
Der er 3
helt overordnede betragtninger der bør gennemgås og overvejes
inden man kaster sig ud i at indføre Lean > Ledelse,
Målstyring og LEAN værktøjerne. |
|
 |
|
 |
Lean i ledelsen. Som base for at
indføre Lean skal der være forståelse og opbakning i hele
ledelsespyramiden. Derefter er det væsentligt at man har sine
værdier på plads og at alle i ledelsen har nok indsigt og kendskab
til at arbejde med
Lean, ikke kun som et projekt men som en del af hverdagen. |
Styring. KPI'er og målstyring er en absolut nødvendighed.
Uden at kende udgangspunktet og vide hvad vi stiler efter, vil et
hvert projekt gå en hurtig død i møde.
Der skal være et mål, som
løbende måles, kan påvirkes og bekræfte at vi er på rette vej. |
Lean. I Lean værktøjskassen findes
en lang række værktøjer som kan bruges afhængig af virksomheden.
Fælles er dog at der skal være styr på Flow og fokus på "spild".
Spild er defineret som alt der ikke bringer værdi til kunden.
|
|